Κυριακή 15 Αυγούστου 2010
ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ
Σάββατο, 14 Αυγούστου 2010
Αφήνουν τα τουρκικά πλοία να… «αλωνίζουν»
Αφήνουν τα τουρκικά πλοία να… «αλωνίζουν» στις θαλάσσιες συνδέσεις από και προς τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου. Καταστρατηγούν τη Διμερή Συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, που επιτρέπει στα τουρκικά πλοία μόνο δρομολόγια «οριστικής αποβίβασης» επιβατών και όχι εκδρομές aller-retour με τους ίδιους επιβάτες. Και τελικά, οδηγούν τους Ελληνες πλοιοκτήτες σε οικονομικό μαρασμό, αναγκάζοντάς τους να αποχωρήσουν εντελώς από τις γραμμές…Σύμφωνα με τις διατάξεις της Διμερούς Συμφωνίας για τις θαλάσσιες μεταφορές που υπεγράφη το 2001 (Ν.2900/2001), Ελλάδα και Τουρκία έχουν συμφωνήσει να εξασφαλίζουν την ανεμπόδιστη πρόσβαση των πλοίων τους στις θαλάσσιες μεταφορές εμπορευμάτων και επιβατών μεταξύ των λιμένων τους.
Ωστόσο, όπως ρητά αναφέρεται στη συμφωνία για τα πλοία υπό τουρκική σημαία, «επιτρέπεται η επιβίβαση επιβατών σε λιμάνι του εσωτερικού, υπό την προϋπόθεση ότι οι επιβάτες θα αποβιβαστούν οριστικά». Με απλά λόγια, τα τουρκικά πλοιάρια δεν έχουν το δικαίωμα να πραγματοποιούν τις ημερήσιες ή διήμερες εκδρομές από και προς τα παράλια ή τα νησιά μας με επιστροφή με τους ίδιους επιβάτες.Παρά την ξεκάθαρη διατύπωση του όρου της συμφωνίας, αλλά και της εγκυκλίου που εκδόθηκε το 2006, οι ελληνικές Αρχές επιτρέπουν στα τουρκικά πλοία να κάνουν ό,τι και τα ελληνικά, προκαλώντας αθέμιτο ανταγωνισμό σε βάρος των Ελλήνων πλοιοκτητών. Με την ολιγωρία του αρμόδιου υπουργείου και την ανοχή των κατά τόπους λιμενικών Αρχών, τα τουρκικά πλοία δρουν… ανενόχλητα σε βάρος των ελληνικών. Την ίδια στιγμή, η στήριξη από το τουρκικό κράτος και τις Αρχές της Τουρκίας προς τα δικά τους πλοία είναι αδιαπραγμάτευτη…
Ο αθέμιτος ανταγωνισμός προκύπτει αφού οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες υπάγονται σε μια σειρά υποχρεώσεων, οι οποίες απορρέουν τόσο από την ελληνική όσο και από την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί ναυσιπλοΐας (κανόνες ασφαλείας), για τις περιηγητικές διαδρομές και τις μεταφορές και περί λειτουργίας των ναυτιλιακών εταιρειών (εργατική νομοθεσία, φορολογία κτλ).
Αντίθετα, τα υπό τουρκική σημαία πλοία δεν είναι υποχρεωμένα να διαθέτουν ασφαλιστική κάλυψη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια των επιβατών, των φορτίων και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Επιπρόσθετα, υπάρχουν πολλές καταγγελίες για την αξιοπλοΐα κάποιων εξ αυτών, όπως στις γραμμές Μυτιλήνης-Τουρκίας, ενώ τα πρόστιμα που έχουν υποβληθεί για παραβάσεις φαίνεται πως δεν εισπράττονται, λόγω μη ύπαρξης ελληνικού Α.Φ.Μ.Πλοία με τουρκική σημαία προστίθενται στις γραμμές, δημιουργούν καινούργια δρομολόγια και… καταβαραθρώνουν τα ελληνικά, που σιγά σιγά αποχωρούν. Αλλά αυτό δεν είναι η μόνη… παρασπονδία. Επειδή οι γραμμές από τα ελληνικά νησιά προς τα μικρασιατικά παράλια είναι πιο κερδοφόρες από τις αντίστροφες διαδρομές – καθώς οι Τούρκοι ταξιδιώτες είναι λιγότεροι – τον τελευταίο καιρό, τουρκικά πλοία διανυκτερεύουν στα ελληνικά λιμάνια, με αποτέλεσμα το πρωί να ξεκινούν από εκεί για απέναντι και να επιστρέφουν τους επιβάτες το βράδυ ή την επομένη!
Στη Λέσβο, εδώ και έναν χρόνο, δεν υπάρχει ελληνικό πλοίο που να πραγματοποιεί τη γραμμή Μυτιλήνη-Αϊβαλί. «Ενας ελληνικός μισθός κοστίζει όσο το σύνολο των εξόδων του τουρκικού», λέει ο πλοιοκτήτης του πλοίου «Κωνσταντίνος Γ» κ. Γυφτόπουλος, που φέτος έχει αποσυρθεί από τη γραμμή.Το πρόβλημα έχει επεκταθεί και στη Χίο, όπου το μοναδικό υπό ελληνική σημαία πλοίο ανταγωνίζεται δύο τουρκικά. «Τα ελληνικά πλοία είναι ιδιαίτερα επιβαρημένα με τους φόρους, την ασφάλεια, τα ταμεία που πληρώνουμε και εκ των πραγμάτων μάς κοστίζει περισσότερο από ό,τι στα τουρκικά» λέει ο Απόστολος Σπανολιός, πλοιοκτήτης του «Σαν Νίκολας», του μοναδικού ελληνικού πλοίου που έχει παραμείνει στη γραμμή Χίος-Τσεσμέ. «Ολα τα υπόλοιπα, μεταξύ των οποίων και αυτό με το ελληνικό όνομα ?Νήσος Χίος?, είναι τουρκικών συμφερόντων. Τα τελευταία χρόνια, τουλάχιστον τρία πλοία που έχουν ξεκινήσει να δραστηριοποιούνται στο δρομολόγιο αποχώρησαν – δεν άντεξαν ούτε ένα καλοκαίρι… Η διμερής συμφωνία που υπογράψαμε το 2001 δεν ήταν καθόλου ισοσκελισμένη. Ανοίξαμε τα λιμάνια μας στους Τούρκους, ενώ εκείνοι δεν έδωσαν τίποτα, αντιθέτως πλήττουν την ελληνική ναυτιλία», τονίζει.
Πολλά τουρκικά πλοία έχουν προστεθεί σε δρομολόγια όπως στην Κάλυμνο που συνδέεται με το Τουργκούτ Ρέις κ.ά. «Κάθε πρωί είμαστε όλοι υποχρεωμένοι να συντάσσουμε λίστα επιβατών και να την επιδίδουμε στο Λιμεναρχείο. Επομένως ο έλεγχος μπορεί να γίνει εύκολα. Γιατί λοιπόν δεν γίνεται;», αναρωτιέται ο κ. Σπανολιός, που καταλογίζει αδιαφορία στις Αρχές, οι οποίες δυσκολεύουν συχνά τους Ελληνες πλοιοκτήτες και καπετάνιους.Στην αδιαφορία αυτή πρέπει να προστεθεί και η μη απάντηση του αρμόδιου υπουργείου σε επιστολή ελληνικής εταιρείας που δραστηριοποιείται στα δρομολόγια αυτά, παρότι έχουν περάσει περισσότεροι από δύο μήνες από την πρωτοκόλλησή της. Ανθρωποι από τα νησιά, πάντως, που ξέρουν πρόσωπα και πράγματα, μιλούν στο «Εθνος της Κυριακής» για τη στρατηγική σημασία που δίνει η τουρκική ηγεσία στις γραμμές αυτές, που δεν είναι μόνο θέμα… εμπορικής ναυτιλίας.«Από αυτές τις περιοχές περνάει όλο το λαθρεμπόριο, οι μετανάστες, τα ναρκωτικά, οι παράνομες εξαγωγές-εισαγωγές ψαριών… Τα λαθρεμπορικά αυτά πλοία που βρίσκονται στην περιοχή, εμείς μπορούμε να τα εντοπίζουμε με τα ραντάρ μας και τους ασυρμάτους και κάτι τέτοιο φυσικά δεν το θέλουν οι ντόπιες “μαφίες”. Είναι κι αυτός ένας λόγος να… στραγγαλίζονται τα ελληνικά καράβια», σημειώνουν οι νησιώτες.